Vorige week liet Netflix de spraakmakende documentaire 'Seaspiracy' op ons los
Vorige week liet Netflix de spraakmakende documentaire 'Seaspiracy' op ons los. Deze pijnlijke opvolger van Cowspiracy toont de verwoestende impact van de commerciële visserij en legt verontrustende wereldwijde corruptie bloot. De docu prijkt intussen terecht bovenaan alle Netflix-lijsten en liet niemand onberoerd, zelfs BoardX-zaakvoerder Kim niet!...
Wow…. Gevolgd door een lange stilte,……., op zijn beurt dan weer gevolgd door 1001 bedenkingen, potentiële initiatieven; van overambitieus tot naïef naar ontmoedigend...
Het begon bij Cowspiracy, gevolgd A Life on Our Planet van de alom gerespecteerde David Attenborough die me het spreekwoordelijke vlakke handje in het aangezicht gaf om zonet af te sluiten met Seaspiracy.
Over de loop van de laatste 2 jaar zag ik alle drie de documentaires, waarom dan nu plots in de pen kruipen? Wel Cowspiracy, ok shocking, maar als geboren en getogen vleeseter in het welvarende België toch op een of andere manier (te) snel gerelativeerd. Maar de relatief korte opeenvolging van A Life on Our Planet -de laatste noodkreet vanwege David Attenborough- en de ontwaking bij het zien van Seaspiracy zette aan tot reflectie. Misschien is het omdat de oceaan toch vrij centraal staat in mijn leven en job, of het feit dat ze op vrijwel elke reis mij haar schoonheid laat bewonderen; of het nu gaat om de golven die ze produceert of de fauna en flora die ze herbergt.
Is het naïef nu pas wakker te worden, waarschijnlijk. Maar niet te laat. Iedereen hoort geruchten, iedereen kijkt wel eens een documentaire. Iedereen sluit aan bij het hippe idee om minder plastic te gebruiken, door aan bamboo rietjes te slurpen en shoppingbags te weigeren. Don’t get me wrong. Absoluut top, maar verre van voldoende. Ondanks deze fantastische initiatieven zijn we onze planeet nog steeds naar de haaien aan het helpen.
Met BoardX hebben we steeds de filosofie gehad om mensen te leren surfen, kennis te laten maken met deze fantastische sport, de lifestyle en de fantastische omgeving waarin het allemaal plaatsvindt. Maar laten we het dan ook als onze taak beschouwen om die omgeving te beschermen. We kunnen alleen maar aanzetten tot het kijken van Seaspiracy en ieder voor zich laten beslissen; zonder als een zelfverklaarde sjamaan het beloofde land en “the prophecy” te verkondigen.
Meteen ook hoog tijd om een taskforce op te zetten en te bekijken waar we met de BoardX surfcamps op korte en lange termijn kunnen schaven aan onze foot (of food-)print. Want we kunnen absoluut beter! We beloven alvast om deze zomer met een aantal betekenisvolle initiatieven op de proppen te komen.
WAT KAN JIJ INTUSSEN DOEN?
1. Een verlengde paasvakantie, perfect. Gebruik dat Netflix abonnement maar even goed, bekijk SEASPIRACY en trek ZELF je conclusies, kies zelf je aanpak.
2. Mocht je ook nog eens een duit in het zakje willen doen, vul je valies vol rosse muntjes en drop ze in één van de Sea Shepherd collectebussen op onze camps deze zomer.
3. Kan je zolang niet wachten, volstaan wat rosse muntjes voor jou niet, of krijg je liever een stukje geredde oceaan van de bomma voor je verjaardag? Surf dan als de bliksem naar onze webshop. We verkopen er immers surfspots van over de hele wereld. Uiteraard gaat de opbrengst integraal naar Sea Shepherd!
Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en mis geen enkele nieuwe trip!
Pssst... Misschien ontvang je ook wel een kortingsactie.