x

GOLVEN JAGEN: Het handboek van en voor surfers!

Samuël Fouret is een gepassioneerd leerkracht én surfer. De liefde voor de golven en het lesgeven verenigde hij in zijn eerste boek ‘Golven jagen’. Zijn boeiende uitleg, de verhelderende illustraties en de prachtige foto’s van onze oud-monitrice Marilyn dompelen je volledig onder in een surfbad waar je weer wijs en fris uit stapt!

Hallo Samuël, vertel wat over jezelf!
Geboren en getogen in Leuven, geef ik les in Heilig Hartinstituut in Heverlee. Mijn studies en reiservaringen hebben mij de motivatie gegeven om les te geven. Anderen enthousiast maken voor iets wat ik zelf interessant vind, zoals de natuur of surfen, geeft me energie. Niets geeft me echter meer voldoening dan een dag surfen met mijn lief en vrienden, en ‘s avonds uitgeput in slaap vallen nadat iedereen een geslaagde golf heeft gepakt.

Hoe ben je met het surfen in contact gekomen?
Mijn passie voor surfen startte in de zomer van 2001, met een ongeplande surfsessie onder vrienden in Zuid-Frankrijk. Een jaar later kreeg ik mijn eerste surflessen op BoardX-kamp in Zarautz. Nu ja, surfen kon je dat niet noemen, eerder vechten en verzuipen in de golven op zo’n oude 7’9” Bic plank. Sindsdien heeft het surfen mij echter niet meer losgelaten!

Talent heb ik niet, ik moet het meer hebben van volhouden. Op zich sport ik wel veel maar ik ben niet zo lenig en mijn sierlijkste move is nog altijd een wipe-out. Voor mij telt het plezier in het water. Die kracht van een golf die je meeneemt en waar je dan op kan surfen… magisch gewoon. Eén geslaagde golf maakt een hele dag goed. En ook al is surfen eigenlijk een heel individuele sport, als je een surfsessie kan delen met iemand is dat voor mij dubbel plezier.

Welke surfbestemmingen heb je al afgevinkt?
Vele surftrips volgden: elke zomer opnieuw trokken we met de vrienden op surfvakantie, naar onze originele surfspot. Maar ook verre reizen werden niet toevallig gekozen in functie van surfmogelijkheden: Californië, Australië, Hawaii, Japan… Gelukkig kan ik als leraar mijn job goed combineren met reizen. Gaandeweg kreeg ik meer en meer interesse in alles wat met surfen te maken had. Ik verslond Stormrider guides, shapete mijn eigen boards, en begeleidde een eindwerk van mijn leerlingen over surfvoorspellingen.

Niet dat ik nu alles weet en overal al gesurft heb. Integendeel, ik merk dat er zoveel nog te leren en te zien is. Het blijft ook boeiend om er over te praten met mensen die er iets van kennen. Graag zou ik een paar nieuwe spots ontdekken als ik er tijd voor kan maken. De kusten van Ierland, de Azoren, Bretagne… er staat nog zoveel op de verlanglijst!


Hoe kwam je erbij om er een boek over te schrijven?

Toen ik mijn Belgisch-Australische vrouw leerde kennen, kon ik mijn passie voor surfen verder met haar delen. Onze zoon hebben we Julian genoemd, naar de Australische surfer Julian Wilson. Als je samen met je partner je passie kan delen is dat wel een meevaller. Niet dat Elizabeth en ik alleen maar surfen in onze vrije tijd maar we genieten wel allebei van de momenten dat we kunnen gaan.  

Doorheen de jaren werd mijn honger naar surfen maar niet gestild. Ik kijk altijd uit naar de volgende kans om te kunnen gaan. Omdat ik niet aan de kust woon moet ik steeds hopen op goede golven op de momenten dat ik tijd heb. Daardoor, en door mijn interesse in wetenschap, wilde ik surfvoorspellingen beter leren begrijpen. Ik hoopte om zo geen vergeefse autoritten naar de zee meer te hoeven maken. Vandaar ook de titel ‘Golven Jagen’.

Wat waren de grootste uitdagingen tijdens het schrijven van je boek?
Het boek ‘The meaning of your life’, van Filip Swennen, inspireerde me om mijn eigen ideeën in een boek te schrijven voor de vriendengroep. Ik had nog nooit een boek geschreven en ik maak van nature uit veel taalfouten. Dat was dus best wel een uitdaging. Het moeilijkste vond ik om de juiste toon te vinden. Niet te wetenschappelijk schrijven maar wel alles begrijpbaar uitleggen, liefst nog op een boeiende manier. De eerste pagina’s zijn de moeilijkste om te schrijven zeggen ze, en dat klopt helemaal. Dankzij de feedback van enkele proeflezers is het boek uiteindelijk gegroeid.

Er komt ook veel meer bij kijken dan alleen schrijven en nalezen. Ik ben wel verschoten van de tijd die je steekt in het uitgeven zelf, de foto’s selecteren, de tekstjes bij de tekeningen maken en vooral ook de lay-out zelf. Op een bepaald moment moet je ook gewoon zeggen ‘dit is het’. Anders kan je blijven herschrijven, sleutelen aan een tekst. Ik heb al enkele fouten ontdekt maar die neem ik erbij. Ik wou het boek graag af hebben in de zomer om het in de BoardX Family surfcamps te leggen.

Ik heb het geluk om de juiste mensen te kennen. Bijvoorbeeld, de talentvolle Marilyn Desmet, oud monitrice bij BoardX, die fantastisch mooie foto’s heeft voorzien voor het boek. Jo Deferm, BoardX-oprichter, om zijn advies over ondernemen. Daarnaast heb ik een collega, Karl, die tekenaar is in bijberoep en een andere vriend, Wouter Deloof die prachtige lay-outs voor boeken maakt. Dat waren kansen die ik niet kon laten liggen om van een idee een echt boek te maken.

Het idee was om het boek zo duurzaam mogelijk te maken. Uiteindelijk is niks dat geproduceerd wordt echt goed voor het milieu maar ik wou de impact zo klein mogelijk houden. Vandaar de keuze voor een bepaalde manier van produceren. Na de verkoop stort ik dan 1% procent door naar oneprocentfortheplanet, naar analogie met jullie Earth Tax!


Wat brengt de toekomst je nog na dit project?
Er zijn niet meteen plannen om een nieuw boek te schrijven. Al heb ik wel een paar ideeën rond surfgeschiedenis of DIY surfboards maken. Maar eerst wil ik weer meer tijd in het water doorbrengen. Op school wil ik wel graag een seminarie organiseren rond wetenschap van surfvoorspellingen. Zo kan ik eindelijk eens examenvragen opstellen met plezier, haha!

Verder zijn er concrete plannen voor een event in surfshop HAVEN te Antwerpen dit najaar. Dus hou alvast 21 november in het oog. En ook de Belgische Surf Federatie zal voor de surfclubs een actie op poten zetten.

Al die spontane steun en de reacties van mensen op het boek vind ik echt wel het leukste aan heel het ‘Golven Jagen’ boek. Zo circuleert er ondertussen een exemplaar in Florida en binnenkort ook in Zuid-Afrika van ‘Golven Jagen’. Er zijn ook veel mensen, die ik nog nooit hebt gezien, die via-via het boek bestellen en dan zo aan de praat geraken met mij. Blijkt dat ze al jaren op zoek zijn naar zo’n soort boek of een gelijkaardige passie hebben voor surfen. Heel tof om te horen als mensen zo enthousiast zijn om het boek te kopen.

Voor mij zijn dat de grootste cadeaus van een boek schrijven. Iedereen die mee heeft geholpen ben ik dan ook super dankbaar want zonder hen zou ‘Golven Jagen’ een tekst op mijn computer zijn gebleven. Zo is het boek voor vrienden uiteindelijk een boek geworden door vrienden. Ik besef nu dat een boek maken echt iets is dat je niet alleen doet. Misschien is daar wel de parallel met surfen. Het is begint ergens bij jezelf en de zee. En die passie wordt groter als je ze deelt. Ik hoop dan ook dat het boek mensen nog meer plezier doet beleven in het water of op strand al lezend na een geslaagde surfdag.

SUPER! Bedankt voor het interview, Samuël!

Voor slechts €20 haal je 80 pagina’s aan wijsheid en prachtige foto’s in huis. Véél te weinig voor alle tijd en energie die deze gepassioneerde surfer erin heeft gestoken. Dus geef deze man je full support en bestel als de bliksem het boek op www.golvenjagen.be!



Meer weten over Samuël? Stuur'm een mailtje via samuel.fouret@gmail.com. Hieronder alvast wat persoonlijke info ;)

Favoriete surfspot:
- The Pass, Byron Bay, Australië
- Praia do Baleal, Peniche, Portugal
- Le truc vert, Cap Ferret, Frankrijk
Favoriete surfboek: Primitieve dagen, William Finnegan
Favoriete surffilm: ‘Uncharted waters’ en ‘The church of the open sky’
Favoriete surfboard: 6’8” single fin, Joel Fitzgerald


Contact Jobs Ecoriders

Partners

x